5 Perkara yang Saya Beritahu Ibu Bapa Baru Sekarang Saya Sudah Berusia 5 Tahun

Walaupun pemarah anak anda kelihatan seperti berjam-jam lamanya, tempoh 18 tahun yang anda habiskan untuk membesarkan anak anda akan berlalu dalam sekelip mata. Rakan-rakan kami di kebapakan kongsi beberapa pandangan tentang mengapa ibu bapa harus menghargai setiap detik kecil yang mereka ada bersama anak-anak mereka sebelum terlambat.


Berikut adalah sindiket daripada Sederhana untuk Forum Bapa , komuniti ibu bapa dan pengaruh yang mempunyai pandangan tentang kerja, keluarga dan kehidupan. Jika anda ingin menyertai Forum, hubungi kami di TheForum@Fatherly.com .

'Air saya pecah.'



Kehidupan saya berhenti, bermula, dan selama-lamanya ditakrifkan semula dalam rentang ayat 4 perkataan yang ringkas itu. Sehingga saat itu, anak kami adalah idea yang abstrak; mimpi di siang hari; filem rumah kasar yang anda tahu siapa semua orang tetapi tidak dapat melihat wajah mereka atau mendengar suara mereka. Itu berubah pada 4 April 2011, apabila saya mendapat panggilan, dan kira-kira 14 jam kemudian pada 5 April 2011, apabila dia membuat penampilan sulungnya yang berwajah kusut, marah, dan mengubah hidup.

Itu 5 tahun lepas. Ayat 5 perkataan itu hampir sama menggelegar seperti ayat 4 perkataan di atas. Lima tahun. 1,850 hari. 44,000 jam. suci. F—ing. Gajah. sial.

Jadi bagaimana kehidupan berbeza? Apa yang saya pelajari? Apa yang saya tahu sekarang yang saya tidak tahu 44,000 jam yang lalu? Senarai ini boleh dengan mudah tergelincir menjadi empat digit, tetapi berikut ialah 5 yang besar.

Tiada Perkara Sempurna (Jadi Mengapa Kita Berpura-pura?)

Ya, tajuknya kelihatan seperti album David Byrne, tetapi ia juga merujuk kepada soalan yang ibu bapa tidak cukup bertanya kepada diri mereka sendiri: Mengapa? Mengapa saya memberi tekanan kepada diri saya sendiri? Apa sebenarnya yang saya cuba capai di sini? Adakah dunia akan kiamat jika dia tidak mempunyai 3 suap keju panggang lagi? Jika dia tidak menyatakan pesanan sarapannya dengan sempurna di kedai makan buruk adakah dia akan diturunkan untuk bekerja di sana?

Sekarang awak mempunyai untuk melakukan perkara ini kadang-kadang, itulah gig. Tetapi mungkin kita tidak perlu melakukannya semua masa itu. Mungkin kita hanya perlu berehat dan berkata, 'F–k it.' F–k it: makan ubat gigi untuk makan malam. F–k it: tidur dalam but hujan anda. F–k it: bawa floatie anda ke Jus Jamba. Seperti jurulatih semasa letupan, kadang-kadang ibu bapa hanya perlu akur permainan dan menarik permulaan mereka.

Tiada Pergerakan Berguna Dikesan

Apabila anda bermain Solitaire dan terperangkap komputer akan berkata, 'Tiada pergerakan berguna dikesan' yang merupakan deskriptor HellJoy yang lebih baik daripada yang pernah saya buat. Kadang-kadang tiada cara untuk memujuk, membelai, mencela atau berhati-hati untuk keluar dari sesuatu situasi. Meltdown adalah seperti meteor, kebanyakannya anda boleh lihat cukup lama lebih awal untuk mengelakkan kesan penuh, yang lain hanya datang tidak kira apa.

Inilah kuncinya dengan bahagian ini dan bahagian terakhir: anda perlu baik-baik saja dengan bersikap baik.

Mempunyai 'F–k it' dan kemudian berasa bersalah 30 minit kemudian mengalahkan tujuannya. Anda sedang melakukan a bagus . Hakikat bahawa tiada pergerakan berguna yang dikesan bukanlah cerminan anda atau anak anda, ia hanya cara najis ini berfungsi. Membenarkan diri anda baik-baik saja dengan menjadi okay menjadikannya lebih mudah.

NostalJoyMent

Portmanteau Pencapaian + Kegembiraan + Nostalgia, ciptaan baharu saya yang diberi tajuk menjijikkan menggambarkan emosi yang sepenuhnya unik kepada keibubapaan: apabila anda berasa bangga, gembira dan sedih pada saat yang sama. Satu contoh untuk meletakkan ini dalam konteks: anak anda takut dengan raksasa dan anda perlu bercakap dengan mereka daripada perkara itu. Anda menerangkan, anda meneroka, anda mencuba perkara baharu, dan akhirnya mentol menyala dan anda menerobos.

Masuk NostalJoyMent. Anda bangga dengan diri anda kerana memikirkannya; anda sangat gembira kerana anak anda gembira dan tidak takut kepada raksasa lagi; tetapi anda juga berasa sedih kerana anda mempunyai anak yang sudah cukup umur untuk tidak takut dengan raksasa lagi. Ia adalah f—ed, kan?

NostalJoyMent berlaku setiap hari dan termasuk perkara besar yang anda tahu adalah besar seperti yang berlaku, seperti belajar menunggang basikal, dan detik-detik yang lebih kecil, nampaknya tidak penting yang entah bagaimana melanda sama kuat, seperti mendapatkan segelas air untuk diri mereka sendiri. Besar, kecil dan segala-galanya di antaranya, anda tidak pernah selamat dari hati anda apabila anda mempunyai anak.

Harinya Panjang Tetapi Tahunnya Singkat

Hanya kerana ia klise tidak bermakna ia salah. Waktu kedua terburuk pada hujung minggu: waktu tidur pada malam Sabtu. Anda telah berlari sepanjang hari dan anda bersedia untuk minum dan bernafas. Kanak-kanak boleh menghidu keputusasaan itu seperti cara orang gelandangan dapat menghidu empati dan segera mendail bantahan itu sehingga 17. Ia menyebalkan. Bahagian paling teruk hujung minggu: waktu tidur pada malam Ahad kerana hujung minggu sudah berakhir dan anda perlu pergi. Itulah keibubapaan. Ritual yang sama, rutin yang sama, tetapi ia bermakna sesuatu yang berbeza, rasanya berbeza sama sekali kerana masa.

Masa, tumbukan batang yang sama ada berlari atau berjalan tetapi tidak pernah bekerjasama. Masa f–ks dengan anda pada hari Sabtu dan f–ks anda pada hari Ahad dan seminggu berlalu dan di sini kita pergi lagi. Bangun. Pergi makan tengahari. Pergi makan malam. Melewati waktu tidur. Sampai hari Jumaat. Dapatkan dapatkan kemudian pergi. Kemudian dia tidur, berguling, duduk, berdiri, berlari, bercakap, ketawa, membesar. Kemudian dia 5. Lima! lima?!?! Terima kasih, Time. F–k awak, Masa.

Terdapat beberapa saat yang sukar, beberapa saat yang menjijikkan, beberapa yang mengecewakan, dan masa atau mungkin hari itu panjang. Tetapi 5 tahun genap berlalu dengan sekelip mata. Saya sangat gembira kerana dia berumur 5 tahun dan sangat sedih sehingga dalam beberapa sekelip mata dia akan berusia 10 tahun.

Yang Penting Adalah Apa yang Anda Tinggalkan

Mungkin ini kerana saya berumur 37 tahun dalam beberapa minggu dan hampir separuh jalan ke 75; mungkin kerana saya mempunyai anak berumur 5 tahun ketika saya melahirkan bayi baru lahir beberapa kejap yang lalu; atau mungkin ia adalah sesuatu yang terkubur dalam alam bawah sedar saya yang perlahan-lahan bocor, tetapi saya telah banyak memikirkan tentang kematian sejak kebelakangan ini. Sama ada ia berjalan atau berlari atau sesuatu di antaranya, yang tetap dengan masa ialah ia terhad. Kita dapat apa yang kita dapat dan kemudian ia hilang. Apa yang akan kita tinggalkan? Bagaimana kita akan diingati? Apa yang kita lakukan di sini?

Itu adalah soalan universal dengan jawapan individu yang unik, tetapi apa yang saya sedar dalam 5 tahun ialah saya berada di sini untuk membuat dan membesarkan orang yang hebat. Dan kemudian umatku akan membuat dan membesarkan orang hebat mereka sendiri dan seterusnya dan seterusnya. Saya dan isteri saya dibuat dan dibesarkan oleh orang yang hebat dan begitu juga mereka. Ia adalah kitaran yang mulia dan ia menghubungkan kita dengan orang yang tidak pernah kita dengar serta orang yang tidak akan pernah kita temui.

Fikirkan hidup sebagai selimut. Kehidupan anda adalah satu segi empat sama, ibu bapa anda adalah satu segi empat sama, anak-anak anda adalah satu segi empat sama dan anda memberi mereka semua yang mereka perlukan untuk membuat petak mereka sendiri. Apabila selimut sudah cukup besar, petak anda akan pudar dan kehilangan sebahagian besar jika tidak semua identitinya, tetapi ia tidak perlu kelihatan bagus lagi, ia sudah menjalankan tugasnya. Sudah tentu terdapat beberapa narsisisme yang terang-terangan dalam teori selimut saya tetapi ia membuatkan saya berasa lebih baik jadi f–k itu.

Entri ini sukar untuk ditulis kerana kebanyakan apa yang saya pelajari dalam 5 tahun tidak dapat diungkapkan dengan kata-kata. Mungkin apa yang boleh saya katakan ialah: ia menjadi lebih besar. Pekerjaan, tanggungjawab, cabaran, cinta. Saya sebenarnya agak kagum kerana saya masih menulis blog ini. Selepas 2 tahun, saya telah menulis lebih kurang 15 ribu perkataan tentang anak-anak saya. Setiap kali saya merasakan perigi itu mungkin kering, saya pergi memeriksa dan menakjubkan ia melimpah lagi. Itu kerana anda tidak pernah berhenti mencuba; tidak pernah berhenti belajar; jangan pernah berhenti meminta definisi anda ditakrifkan semula. Atau, dengan cara lain, anak-anak saya terus memberi saya alasan baru untuk mencintai mereka.

Pada penghujung salah satu hari keibubapaan yang hebat itu, di mana kebanyakan perkara berjalan lancar dan anda berasa selari, anda menutup pintu bilik tidur mereka dan menyertai semula dunia dewasa dengan hati anda dipenuhi dengan NostalJoyMent dan berasa puas dan kenyang. Kemudian hari berikutnya adalah lebih baik; dan keesokan harinya lebih baik daripada yang lalu. Apa yang saya pelajari dalam 5 tahun? Ia menjadi lebih besar.

Casey Lewis menulis tentang anak-anaknya dan topik lain. Semak dia blog dan twitter .